I grupė
Pusryčių stalo serviravimas (kviestiniai, vėlyvieji pusryčiai ir priešpietinis priėmimas).
Pamokos pradžioje siūloma prisiminti, kada stalas dengiamas staltiese ir kodėl, kokie šventinio ir kasdienio stalo serviravimo skirtumai.
Aptariami mokinių pasisakymai. Aiškinama, koks yra šventinis stalas, kokiomis progomis ir kaip jis serviruojamas. Aiškinant naują medžiagą, siūloma pasinaudoti MO rinkinio garsine medžiaga ar pateiktu tekstu.
Šventinis stalas serviruojamas įvairiomis progomis. Tai gali būti draugų, giminių, šeimos narių šventės, jubiliejai ar bendravimas po koncerto, spektaklio, grįžus iš kelionių, vykstant pristatymams, oficialiems, dalykiniams ar privatiems susitikimams. Nuo šventės pobūdžio priklauso kviestų žmonių skaičius, patiekiamos vaišės – tik gėrimai, gėrimai ir užkandžiai ar kelių patiekalų vakarienė. Nuo jo oficialumo priklauso svečių aprangos stilius (aprangos kodas). Susitikimai prie stalo (pusryčiai, pietūs, vakarienė ir pobūviai ) turi savo pavadinimus ir tam tikrą specifiką.
Pusryčiai | |
---|---|
Kviestiniai pusryčiai | Kviestiniai pusryčiai |
Vėlyvieji pusryčiai | Vėlyvieji pusryčiai |
Priešpietinis priėmimas | Priešpietinis priėmimas |
Pietūs | |
Dalykiniai pietūs | Dalykiniai pietūs |
Kviestiniai pietūs | Kviestiniai pietūs |
Vakarienė | |
Neoficiali vakarienė | Neoficiali vakarienė |
Pobūviai | |
Akademinis pobūvis | Akademinis pobūvis |
Atidarymo pobūvis | Atidarymo pobūvis |
Banketas | Banketas |
Furšetas | Furšetas |
Pobūvis gamtoje | Pobūvis gamtoje |
Pobūvis kokteilis | Pobūvis kokteilis |
Pobūvis vaikams | Pobūvis vaikams |
Vestuvių pobūvis | Vestuvių pobūvis |
Pokylis | Pokylis |
„Ponių“ kava arba arbatėlė | „Ponių“ kava arba arbatėlė |
„Taurė vyno“ arba „Taurė šampano“ | „Taurė vyno“ arba „Taurė šampano“ |
„Taurė vyno su sūriu“ | „Taurė vyno su sūriu“ |
Zurfiksas | Zurfiksas |
Aiškinantis naują temą, siūlome atlikti užduotį – atrinkti informaciją apie stalo serviravimą (šį darbą galima atlikti poromis ar grupėmis). Užduotį galima atlikti pildant lentelę.
Naudojant IKT ir kitus informacinius šaltinius, atrinkti informaciją apie stalo serviravimą.
Pusryčių stalo serviravimas (kviestiniai, vėlyvieji pusryčiai ir priešpietinis priėmimas).
Pietų stalo serviravimas (dalykiniai ir kviestiniai pietūs).
Vakarienės stalo serviravimas (neoficiali vakarienė).
Kviestiniai pusryčiai | Vėlyvieji pusryčiai | Priešpėtinis priėmimas | |
---|---|---|---|
Progos | |||
Priėmimo laikas | |||
Patiekiami patiekalai | |||
Apranga |
Dalykiniai pietūs | Kviestiniai pietūs | |
---|---|---|
Progos | ||
Priėmimo laikas | ||
Patiekiami patiekalai | ||
Apranga |
Neoficiali vakarienė | |
---|---|
Progos | |
Priėmimo laikas | |
Patiekiami patiekalai | |
Apranga |
Atlikę užduotį, mokiniai pristato ir aptaria kiekvienos grupelės atrinktą informaciją, išsako pastabas, pasiūlymus.
Kadangi didžiąją pamokos dalį mokiniai dirbs grupelėmis, manoma, kad ir šie mokiniai sėkmingai įsitrauks į pamokos veiklą. Siūloma atlikti I grupės užduoties 1 dalį (atrinkti informaciją apie kviestinius pusryčius) arba II grupės užduoties 1 dalį (atrinkti informaciją apie dalykinius pietus).
Pamokos pradžioje siūloma diskusija „Minčių lietus“: viešasis maitinimas, maitinimo įmonės apibūdinimas, pavyzdžiai, kam jos skirtos.
Diskusijos rezultatus apibendriname.
Viešojo maitinimo įstaigose lankytojai valgo, ilsisi, atsipalaiduoja, maloniai leidžia laiką. Pramonės įmonės produkciją gamina ir parduoda. Viešojo maitinimo įmonių gaminamos produkcijos paklausa nepastovi. Ji priklauso nuo sezono, savaitės dienų ir t.t. Maitinimo įmonių produkcija greitai genda, todėl būtina laikytis jos vartojimo terminų. Maitinimo įmonės skirstomos:
Aiškinantis naują pamokos medžiagą, siūloma atlikti užduotį. Šią užduotį rekomenduojama atlikti 2–3 mokinių grupėse. Grupės pagal gautą užduotį analizuoja informacinius šaltinius, konsultuojasi su mokytoju.
Surinkti informaciją apie maitinimo įmonę ir pristatyti rašytine forma (rekomenduojama paruošti pateiktį).
Kriterijai | Taškai |
---|---|
Nenurodė maitinimo įstaigos atsiradimo vietos ir atsiradimo priežasčių. | 0 |
Nurodė maitinimo įstaigos atsiradimo vietą. | 1 |
Nurodė maitinimo įstaigos atsiradimo vietą ir atsiradimo priežastis. | 2 |
Kriterijai | Taškai |
---|---|
Nenurodė, kokie specialistai dirba maitinimo įstaigoje. | 0 |
Nurodė vieną maitinimo įstaigos specialistą. | 1 |
Nurodė du maitinimo įstaigos specialistus. | 2 |
Nurodė tris ir daugiau maitinimo įstaigos specialistus. | 3 |
Kriterijai | Taškai |
---|---|
Nenurodė maitinimo įstaigų specialistų sprendžiamų/atliekamų darbo užduočių. | 0 |
Nurodė vieną maitinimo įstaigų specialistų sprendžiamą/atliekamą darbo užduotį. | 1 |
Nurodė dvi maitinimo įstaigų specialistų sprendžiamas/atliekamas darbo užduotis. | 2 |
Pateikė tris ir daugiau maitinimo įstaigų specialistų sprendžiamas/atliekamas darbo užduotis. | 3 |
Kriterijai | Taškai |
---|---|
Nenurodė maitinimo įstaigų teikiamų paslaugų. | 0 |
Nurodė vieną maitinimo įstaigų teikiamą paslaugą. | 1 |
Nurodė dvi ir daugiau maitinimo įstaigų teikiamas paslaugas. | 2 |
Pamokai apibendrinti ir įvertinti grupės pristato savo darbą, likusi klasės dalis stebi. Išsamiau su mokytoju aptariamos pastebėtos klaidos, informacija tikslinama. Įvertinama mokinių veikla.
Mokiniams gali būti organizuojamos ekskursijos į artimiausias maitinimo įmones (pvz., užkandinę, kavinę, kepyklą), susipažinti su maitinimo įmone, teikiamomis jos paslaugomis, ten dirbančių žmonių profesijomis, įvertinti įmonės veiklą ekonominiu, socialiniu aspektu. Organizuojant ekskursiją, maitinimo įmonės vertinimui galima pateikti lentelę.
Įvertinti maitinimo įmonės veiklą.
Atsakymai | |
---|---|
Kiek užtrunka aptarnavimas? | |
Kodėl pasirinkote šią maitinimo įmonę? | |
Koks viešosios maitinimo įmonės valgiaraštis? | |
Kokioms žmonių grupėms skirtas maitinimas? | |
Kokios patiekalų kainos? |
Įvertinus maitinimo įmonių veiklą, teikiamas paslaugas, siūloma skirti keletą pamokų maitinimo įmonės valgiaraščio sudarymui.
Pradedant pamoką, su mokiniais prisimenama, kokiose maitinimo įmonėse jie yra buvę, užduodami klausimai:
Kalbant apie maitinimo įstaigų teikiamas paslaugas, išsiaiškinama valgiaraščio paskirtis ir sąvoka.
Jį sudaro sriuba, antrasis patiekalas ir desertas. Valgiaraštį galima išplėsti:
Valgiaraščių rūšys:
Išsiaiškinus maitinimo įmonės valgiaraščio paskirtį, rūšis, toliau siūloma atlikti praktinę užduotį.
Šią užduotį mokiniai gali atlikti poromis arba grupėse. Prieš atliekant užduotį siūloma aptarti su mokiniais informacinius šaltinius.
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
Patiekalo savikaina skaičiuojama pagaminus patiekalą.
Sudarius valgiaraštį pagal sudarytas receptūrų technologines lenteles, išbandomi ir vertinami patiekalai. Patiekalų išbandymui galima skirti 8–12 pamokų.
Pamoką galima pradėti nuo mokinių turimos patirties, pavyzdžiui, klausiant, ką jie prisimena apie maitinimo įmones, kaip jos klasifikuojamos. Prisiminus maitinimo įmonių klasifikaciją, mokiniams pasiūloma atsakyti į klausimą: Kokias paslaugas teikia maitinimo įmonės?
Diskusijos rezultatus apibendriname.
Aiškinama nauja pamokos medžiaga.
Maitinimo įmonių paslaugų pasiūla didelė, jos ne tik gamina ir parduoda maistą, bet organizuoja įvairias šventes, klientams pageidaujant rengia įvairius pobūvius, tai gali būti draugų, giminių, šeimos narių šventės, jubiliejai ar bendravimas po koncerto, spektaklio, grįžus iš kelionių, vykstant pristatymams, oficialiems, dalykiniams ar privatiems susitikimams.
Nuo šventės pobūdžio priklauso kviestų žmonių skaičius, patiekiamos vaišės – tik gėrimai, gėrimai ir užkandžiai ar kelių patiekalų vakarienė. Nuo pobūvio oficialumo priklauso svečių aprangos stilius (aprangos kodas). Susitikimai prie stalo turi savo pavadinimus ir tam tikrą specifiką: furšetas, banketas ir kt. Organizuojant pobūvį, kreipiamas dėmesys į tam tikrus dalykus: pobūvio rūšį, stalo dengimą.
Aiškinantis stalo dengimą, demonstruojama vaizdinė medžiaga – pobūvių stalo formos, aiškinamasi, kaip stalai sustatomi (raidžių I, L, T, U, E ar O forma).
Aiškinantis naują temą ir nagrinėjant technologijų vadovėlio bei MO rinkinio medžiagą, siūloma atlikti užduotį – pildyti lentelę.
Pobūvio rūšis | |
---|---|
Stalo dengimas | |
Privalumai | |
Trūkumai |
Šią užduotį galima atlikti poromis ar grupėmis. Prieš atliekant užduotį mokytojas kartu su mokiniais aptaria, ką reikės atlikti: atrinkti informaciją apie pobūvius ir pristatyti.
Akademinis stalas, pobūvis vaikams.
Atidarymo pobūvis, zurfiksas.
Pokylis, furšetas.
Pobūvis gamtoje, vestuvių pobūvis.
Atrinktos informacijos pristatymui rekomenduojamos formos:
Mokiniai patys nusprendžia, pagal kurį vertinimo variantą atliks užduotį.
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
Kriterijai | Taškai |
---|---|
Nepateikė aprašymo. | 0 |
Pateikė aprašymą. | 1 |
Kriterijai | Taškai |
---|---|
Neapibūdino stalo formos. | 0 |
Apibūdino stalo formą. | 1 |
Kriterijai | Taškai |
---|---|
Neapibūdino indų ir įrankių. | 0 |
Apibūdino naudojamus indus ir įrankius. | 1 |
Kriterijai | Taškai |
---|---|
Neapibūdino patiekalų. | 0 |
Apibūdino patiekalus. | 1 |
Kriterijai | Taškai |
---|---|
Nepateikė stalo privalumų. | 0 |
Pateikė stalo privalumus. | 1 |
Kriterijai | Taškai |
---|---|
Nepateikė stalo trūkumų. | 0 |
Apibūdino stalo trūkumus. | 1 |
Pamokai apibendrinti ir įvertinti grupės pristato savo darbą, likusi klasės dalis stebi. Išsamiau su mokytoju aptariamos pastebėtos klaidos, informacija tikslinama. Įvertinama mokinių veikla.
Šie mokiniai galėtų dirbti bendradarbiaujančiomis grupėmis. Suteikti reikiamą pagalbą jiems galėtų ne tik mokytojas, bet ir grupės draugai. Savarankiškai jie atlieka užduotį pagal III vertinimo kriterių variantą.
Pamokos pradžioje mokiniams siūloma prisiminti, kokios yra pobūvių rūšys, kur galima organizuoti šeimos, draugų šventes.
Aiškinantis naują temą siūloma atlikti užduotį – pildyti lentelę. Užduotį rekomenduojama atlikti 3–4 mokinių grupėse. Grupės pagal pasirinktą užduotį analizuoja informacinius šaltinius, konsultuojasi su mokytoju.
Galima pasiūlyti mokiniams šventinio stalo temas, pvz.: „Jūros“ tematika, „Muzikos“ tematika, „Gimtadienio“ stalas, „Žaliasis“ stalas, „Raudona-juoda“ tema, „Velykų“ stalas, „Naujametinis“ stalas ir kt.
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
Patiekalo energetinė vertė ir savikaina pateikiama pagaminus patiekalą.
Šventės scenarijų sudaryti remiantis laboratoriniu darbu „Klasės šventė“.
Naudodamiesi IKT ir kitais informaciniais šaltiniais, mokiniai atrenka organizuojamai šventei 4–6 patiekalus ir sudaro patiekalų receptų technologines lenteles.
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
Esant galimybei, atliekami praktiniai darbai – technologiniai procesai pagal atrinktus patiekalų receptus, mokiniai gamina ir vertina 4–6 patiekalus. Patiekalų gaminimui ir vertinimui rekomenduojama skirti 8–12 pamokų.
Pamokoms apibendrinti ir įvertinti mokinių žinias, gebėjimus, siūloma pasinaudoti pasitikrinimo užduočių rinkiniu „Stalo serviravimas“.