Aukštesnysis lygis
„Medžio vaizdinys lietuvių žodinėje ir vaizduojamojoje tradicijoje“.
Papildomai remkitės SMP užduotyje (6 užduotis) esančiomis nuorodomis.
Mokiniai ieškos būdų susieti įvairių tautosakos tekstų esmines detales, papildyti jas mitologijos tyrinėjimų fragmentais. Pasaulio medžio vaizdinys, žmogaus ir medžio paralelės raiška, nesibaigiančio gamtos ir gyvybės ciklo vaizdavimas būdingas visoms liaudies kultūros sritims. Pamokoje bus ieškoma tų „bendrųjų vietų“, kurios padėtų sujungti atskiras detales į visumą.
Savarankiško darbo užduotys mokiniams.
Dirbama 4 grupėmis, kurių kiekviena atstovauja vis kitokiai liaudies kultūros sričiai:
pasakojimų
dainavimų
vaizduojamojo meno
mokslinių tyrinėjimų
Kiekviena grupė diskusijos metu turi atrinkti 4–5 ryškiausius simbolius ir pasirengti juos pristatyti, iliustruoti analizuotais tekstais.
Šaltiniai:
Šaltiniai:
Šaltiniai:
Paieškos sistemose (pvz., Google) raskite lietuvių tautodailės kūrinių liaudies simbolikos temomis. Paieškos sistemose ir „crowdsourcing“ tinkluose (pvz., Google, Vikipedija) raskite lietuvių dailininkų (pvz., P. Repšio, M. Vilučio, S. Eidrigevičiaus, M. Jonučio ir kt.) kūrinių liaudies simbolikos temomis.
Šaltiniai:
Paieškos sistemose (pvz., Google) raskite lietuvių tautodailės kūrinių liaudies simbolikos temomis.
Pamokos pabaigoje iš pateiktų simbolių bus dėliojamas (greičiausiai, piešiamas) simbolinis lietuviškas peizažas (1 variantas) arba tą peizažą ant plakato nusipieš kiekviena grupė, o po pristatymo jis bus „perpiešiamas“, papildžius iš kitų išgirsta informacija (2 variantas).
Nedalyvavusieji atskirų grupių darbe išvadas užsirašo į sąsiuvinius.
Remdamiesi pamokoje įgyta informacija parašykite išvadinį apibendrinamąjį tekstą (apie 250 žodžių rišlaus teksto).
„Medžio vaizdinys lietuvių žodinėje ir vaizduojamojoje tradicijoje“.
Papildomai remkitės SMP užduotyje (6 užduotis) esančiomis nuorodomis.
„Medžio vaizdinys lietuvių žodinėje ir vaizduojamojoje tradicijoje“.
„Medis ir jo vaidmuo lietuvių tautosakoje“.
Palyginkite medžio vaidmenį tradicinėje ir šiuolaikinėje populiariojoje kultūroje (pvz., Džordana Butkutė, Aistė Smilgevičiūtė ir Skylė, RASA SERRA), palyginimą užrašykite tinklaraščio straipsnio forma (laisvo stiliaus esė).
Grupės raštu pasiūlo argumentuotus grupės narių darbo įvertinimus. Skaitomas išvadas komentuoja ir vertina kitų grupių nariai. Mokytojas, atsižvelgęs į vertinimus, siūlo galutinį pažymį. Gali būti įvertinami ne visi mokiniai.
Namų darbai vertinami pažymiu pagal ugdymo procesui skirtas rašinio vertinimo normas. Papildomos užduotys vertinamos atskiru pažymiu.
Apibendrinamoji pamoka iš tautosakos leidžia susieti ankstesnėse pamokose nagrinėtus ir akademiškai apibrėžtus tautosakos aspektus į vieną laisvesnio stiliaus visumą. Darbas su įvairiais šaltiniais ir skirtingo pobūdžio medžiaga ugdo mokinių kūrybiškumą, lavina estetinį skonį, moko kritiškai mąstyti, paruošia kontekstą tolimesniam kultūros bei literatūros tyrinėjimui.