Užkandžiai
Skilandis.
Pamokos pradžioje siūloma prisiminti ir aptarti patiekalus, kuriuos dažniausiai gaminame, pateikiama užduotis. Šią užduotį mokiniai gali atlikti grupėse (po 3–4 mokinius).
Popieriaus lape surašyti, kokius žino lietuviškus patiekalus.
Grupės pristato patiekalų sąrašus, likusi klasės dalis stebi. Išsamiau aptariama su mokytoju, informacija tikslinama.
Aiškinantis naują temą, mokytojas užduoda klausimą: Kurie patiekalai yra patys seniausi ir gaminami Lietuvoje? Diskutuodami mokiniai atsakinėja į klausimą.
Skilandis.
Didžkukuliai, vėdarai, švilpikai, bulvių plokštainis, virtiniai.
Šaltibarščiai, barščiai, saldi sriuba.
Šakotis, žagarėliai.
Žolelių arbata, starka, alus, degtinė, krupnikas, midus.
Kalbant apie mitybos paveldą, galima pademonstruoti vaizdinę garsinę medžiagą: „Mitybos paveldas ir verslai“.
Kulinarinis paveldas | Kulinarinis paveldas |
---|---|
Kulinarinis paveldas | |
Kulinarijos paveldo fondas | Kulinarijos paveldo fondas |
Kulinarijos paveldo produktas | Kulinarijos paveldo produktas |
Išklausius garsinę medžiagą apie mitybos paveldą, mokiniams pateikiama užduotis (šią užduotį galima atlikti porose arba grupėse). Jei kabinete nėra įrengtos kompiuterinė įrangos, mokiniams išdalinamos kortelės su tekstine medžiaga: „Kulinarinis paveldas“, „Kulinarinio paveldo fondas“, „Kulinarinio paveldo produktas“.
Susipažinę su tekstine medžiaga, mokiniai pasisako, paaiškina, kas yra kulinarinis paveldas, kokias funkcijas atlieka kulinarinio paveldo fondas, pateikia kulinarinio paveldo produktų pavyzdžių.
Aiškinantis naują temą, siūloma aptarti mitybos paveldą. Išsiaiškinus pagrindinius kulinarinio paveldo aspektus, siūloma papildyti informaciją, pateikiamas klausimas: Kaip dar galime išskirti lietuviškus patiekalus, pagal ką?
Kalbant apie etnografinius regionus, siūloma išsiaiškinti etnografinių regionų skirtumus, užduodamas klausimas.
Skirtingomis gamtinėmis sąlygomis, skirtingomis žemės ūkio kultūromis, skirtingais gaminimo prietaisais – įrankiais, įranga, skirtingomis maisto apdorojimo tradicijomis, skirtingomis klimato sąlygomis, kurios nulemia mitybos poreikius.
Gamtinės, klimato sąlygos, skirtingos žemės ūkio kultūros, gaminimo prietaisai, įranga, įrankiai, nulemia etnografinių regionų kulinarines tradicijas.
Pamokos temos įtvirtinimui siūloma mokiniams išsiaiškinti, kokiais patiekalais išsiskiria etnografiniai regionai, MO „Etnografiniai valgiai“. Šią užduotį galima atlikti poromis.
Jei kabinete nėra įrengtos kompiuterinė įrangos, mokiniams išdalinamos kortelės su tekstine medžiaga „Etnografiniai valgiai“, tik atskiroms mokinių grupėms galima duoti skirtingą informaciją, pvz.: I grupei – „Žemaitija“, „Aukštaitija“, „Suvalkija“, „Dzūkija“, „Mažoji Lietuva“.
Susipažinę su medžiaga, mokiniai pasisako, kokie patiekalai gaminami regionuose. Padaromos išvados, kuo išsiskiria regionų kulinarinis paveldas.
Mokiniai prisimena veiklas ir pratęsia sakinius.
Kryžiažodis „Mitybos paveldas ir verslai“.
Klausimo nr. | |
---|---|
Horizontaliai | 1, 2, 3, 4 |
Vertikaliai | 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Kryžiažodis „Etnografiniai valgiai“.
Klausimo nr. | |
---|---|
Horizontaliai | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Vertikaliai | 7, 8, 9, 10 |
Kryžiažodis „Etnografiniai valgiai“.
Klausimo nr. | |
---|---|
Horizontaliai | 1, 4, 5 |
Vertikaliai | 8, 9, 10 |
Pažymys | Taškai |
---|---|
10 | 10 |
9 | 9 |
8 | 8 |
7 | 7 |
6 | 6 |
5 | 5 |
4 | 4 |
3 | < 3 |
Mokytojas, norėdamas išsiaiškinti, kaip mokiniai įsisavino naują medžiagą (apie kulinarinį paveldą), pateikia užduotį, kurią mokiniai atlieka individualiai. Taikomas formuojamasis vertinimas.
Galima pamoką pradėti ir nuo mokinių jau turimos patirties. Mokiniams grupėse siūloma aptarti, kokius žino savo regiono patiekalus, aptariama. Toliau pateikiamos užduotys, kurias renkasi mokiniai.
Sumaketuoti savo ar kito (pasirinktinai) regiono nacionalinių (4–5) patiekalų receptų knygelę.
Sumaketuoti patiekalų receptų knygelę vaikams.
Sumaketuoti lietuviškų patiekalų valgiaraštį.
Mokytojas su mokiniais aptaria, kiek reikės skirti laiko užduotims atlikti, pvz., lietuviškų patiekalų receptų knygelės maketui skirti nuo 2 iki 4 pamokų ar daugiau, atsižvelgiama į mokinių galimybes.
Atrinkti patiekalai išbandomi ir įvertinami. Patiekalų gaminimui rekomenduojama skirti 8–12 pamokų ir daugiau.
Informaciniai šaltinių nuorodos mokiniams, kurie ketina atlikti užduotis namuose:
Mokiniams, kuriems patinka gaminti patiekalus ar norėtų papildomai gauti vertinimą, siūloma atlikti užduotį namuose: atrinkti 2–3 savo šeimos populiariausius patiekalus, juos išbandyti, nufotografuoti eigą ir patalpinti pasirinktoje laikmenoje (patiekalų gaminimo procesas gali būti ir nufilmuotas).
Naują temą rekomenduojama išsiaiškinti taikant projektinės veiklos metodą, pvz., galėtų būti projektas tema „Keturi žingsniai verslo link. Lietuviška produkcija“.
Pamoką galima pradėti nuo mokinių turimos patirties, siūloma aptarti, kokias žino maisto gaminimo įmones, užduodami klausimai:
Atsakymų pavyzdžiai:
Pieno – AB pieno žvaigždės, varškės – Lukšių pieninė, sūrių – Rokiškio sūriai, duonos – Vilniaus duona, mėsos – Krekenavos įmonė, žuvies – VIČI , konditerijos gaminiai – Kepyklėlė, gėrimai – Ekologiški produktai ir kt.
Išsiaiškinus, kokios yra Lietuvoje maitinimo įmonės, ir kokia jų gaminama produkcija, siūloma aptarti verslo galimybes, užduodami klausimai.
Verslo pagrindas – aiški, pamatuota, konkurencinga ir perspektyvi, sėkmingai įgyvendinta idėja.
Tinkama verlo idėja – kai ne tik atsiperka į jos realizavimą investuotos lėšos, bet ir gaunamas didelis bei spartus pelno augimas.
Dokumento, patvirtinančio, kad galite verstis ūkine komercine veikla:
Verslo planas – dokumentas, kuriame aiškiai ir argumentuotai išdėstoma, ko įmonė siekia ir kaip ketina savo tikslus įgyvendinti.
Pagrindinės verslo plano dalys:
Tinkamai parengtas verslo planas parodys, ar jūs žinote, ko norite, kaip tą padaryti, ar jūsų idėja ir planai realūs, ar jų įgyvendinimas duos pelno.
Dažniausiai pinigų verslo pradžiai gauname iš savo santaupų ar šeimos narių paskolų. Jei Jums trūksta lėšų verslo pradžiai ar verslo plėtrai, galite pasinaudoti viena iš finansavimo galimybių.
Išsiaiškinus naują temą, mokiniams pateikiama užduotis: sudaryti maitinimo įmonės verslo planą (šią užduotį mokiniai gali atlikti poromis). Verslo plano dalis galima koreguoti.
Šioje dalyje pateikite bendrą informaciją apie įmonę (kontaktai, steigimo tikslai, aplinkybės, kokia veikla, kiek produkcijos bus gaminama/paslaugų teikiama).
Apibūdinkite, kaip vieta daro įtaką produkto gamybos ar paslaugos teikimo procesui, t. y. privažiavimo galimybės, darbo jėgos regione tinkamumas, kuo vieta patraukli vartotojams.
Nurodykite, ar turimi patalpų plotai yra pakankami ir pritaikyti numatytai veiklai, jos plėtrai. Gal bus statomos naujos patalpos?
Numatykite reikalingų darbuotojų skaičių. Aprašykite, kokia turėtų būti darbuotojų patirtis ir kvalifikacija, koks numatomas vidutinis darbo užmokestis.
Pateikite gaminių/paslaugų sąrašą (4–6 vnt.).
Atlikus verslo planą, mokiniai atrenka patiekalų receptus, kuriuos vėliau išbandys, apskaičiuos išlaidas, savikainą.
Gaminių/patiekalų technologinė lentelė (šioje lentelėje mokiniai pateikia maisto gaminių/patiekalų receptūras):
…………………………..
…………………………..
…………………………..
…………………………..
Remdamiesi šiais receptais, išbandys ir patiekalus. Patiekalų išbandymui skiriama nuo 10 iki 12 pamokų (galima ir daugiau).
Baigus temą, rekomenduojama mokinių žinias, gebėjimus įvertinti pasitikrinimo užduotimi „Mitybos paveldas ir verslai“. Taikomas diagnostinis vertinimas.