Dalyko rezultatas
Gebės kritiškai vertinti dizaino objektus artimiausioje daiktinėje aplinkoje ir parašys tinkamos apimties, argumentuotą demonstracinės medžiagos komentarą.
Jaunimui aktualaus, ekstremalaus sporto ir etnokultūros elementus jungiančio dizaino ženklo „labàdienà“ (2012, aut. Petras Navickas, Rapolas Vosylius) pristatymas.
…tai iniciatyva, skatinanti mus supančią aplinką draugiškam ir maloniam bendravimui. Šia geranoriška misija norime pasidalinti ir su Jumis. Idėjai įgyvendinti ir vizualizuoti kuriame drabužių ir aksesuarų liniją…
Rengdamas pristatymą apie sudominusio dizainerio kūrybą, pasiūlo originalių kūrybinių idėjų ir numato jų įgyvendinimo etapus, savarankiškai pasirenka vizualaus pristatymo stilistiką, interpretuoja ir argumentuoja dizaino objektų sukeltus potyrius. (Jei pristatymas rengiamas grupėje, imasi iniciatyvos organizuoti jo viešą aptarimą.)
Savarankiškai kuria vizualiąją informaciją, pristatančią dizaino pavyzdžius, taikydamas įvairias kompiuterines programas.
Rengdamas pristatymą apie sudominusio dizainerio kūrybą, pasiūlo kūrybinių idėjų ir numato, kaip jas įgyvendinti, tikslingai pasirenka vizualaus pristatymo stilistiką, interpretuoja dizaino objektų sukeltus potyrius. (Jei pristatymas rengiamas grupėje, derina savo sumanymus bendrame darbe.)
Kuria vizualiąją informaciją, pristatančią dizaino pavyzdžius, taikydamas įvairias kompiuterines programas.
Atlieka mokytojo nurodytą užduotį – parengia vizualų pristatymą apie sudominusio dizainerio kūrybą. (Jei pristatymas rengiamas grupėje, atlieka nurodytą vaidmenį bendrame darbe.)
Kuria vizualiąją informaciją, pristatančią dizaino pavyzdžius, mokytojo nurodytomis kompiuterinėmis programomis.
Domisi šiuolaikiniu dizainu ir vartodamas tinkamas dailės sąvokas savarankiškai vertina pagrindines dizaino meninės raiškos priemones, suvokia ir aptaria dizainerių iškeltas idėjas ar problemas.
Aktyviai domisi Lietuvos ir pasaulio dizaino tendencijomis, atpažįsta jų apraiškas savo daiktinėje aplinkoje.
Savarankiškai vertina svarbiausius šiuolaikinio dizaino bruožus.
Pagal aptartus kriterijus ir vartodamas tinkamas dailės sąvokas vertina dizaino meninės raiškos priemones. Įžvelgia praeities stilių, šiuolaikinės architektūros ir populiariosios kultūros įtaką savo daiktinėje aplinkoje. Vertina svarbiausius šiuolaikinio dizaino bruožus.
Žiūri mokytojo nurodytus dizaino pavyzdžius. Vartodamas paprastas dailės sąvokas apibūdina pagrindines dizaino meninės raiškos priemones.
Žiūri ir vartodamas paprastas dailės sąvokas aptaria mokytojo nurodytus šiuolaikinio dizaino pavyzdžius, išvardija svarbiausius jų bruožus.
Paaiškina, kaip visuomenės poreikiai ir šiuolaikinio dizainerio interesai lemia analizuojamo dizaino pavyzdžio formą ir funkciją.
Paaiškina dizaino sumanymų socialinę paskirtį.
Remdamasis savo patirtimi ir kitų žiniomis analizuoja šiuolaikinio dizaino idėjas. Nusako, kaip tai veikia žmogaus kasdienybę.
Savais žodžiais apibūdina dizaino vaidmenį artimiausioje daiktinėje aplinkoje, nusako jo poveikį sau.
Demonstracijų MO „XXI a. dizaino tendencijos“ aprašas:
2. Dailės raiškos ir dailės kūrinių stebėjimas, interpretavimas ir vertinimas.
2.1. Tinkamai vartojant dailės sąvokas apibūdinti ir vertinti savo ir draugų kūrybines interpretacijas, tradicinės ir šiuolaikinės dailės, tautodailės, dizaino meninės raiškos priemones.
2.1.3. Bendrais bruožais nusakyti menines dizaino ypatybes (idėja, konstrukcijos, formos, funkcijos ir medžiagos sąveika, patogumas ir kt.).
Aptarti XX–XXI a. Lietuvos dizaino raidą, apibūdinti šiuolaikinio dizaino meninius bruožus.
Ugdomas mokinių gebėjimas apibūdinti dizaino sritis. Nusakomos grafinio, daiktų, kostiumo ir interjero dizaino meninės raiškos priemonės. Vertinamas dizaino gaminių konceptualumas, funkcionalumas ir ekonomiškumas.
Dizainas, dizaineris, grafinis dizainas, interjeras, interjero dizainas, kostiumo dizainas, logotipas.
Pagrindiniame MO lange talpinama 14 reprodukcijų, iliustruojančių 5 skirtingas dizaino sritis ir jas pristatančius darbus:
Paspaudus ant paveikslėlio, jis padidėja iki viso lango, apačioje atsiranda jo metrika.
Demonstracinio lango apačioje išdėstytas „online“ komentarų laukas su klausimais.
Kairėje demonstracinio lango pusėje yra 3 aktyvūs taškai, kuriuos paspaudus, atsiranda:
Pabaiga nėra griežtai fiksuota, nes šis demonstracinis MO gali būti taikomas ir individualiai siekiant pažinti XX–XXI a. Lietuvos dailės raidą, ir nuosekliai studijuojant dailę pagal BP.
Jei ši demonstracinė medžiaga yra naudojama kryptingai pagal BP, tai demonstracinio MO pabaiga laikomas laiku/tinkamai (pagal iš anksto su mokytoju aptartus reikalavimus) parašytas ir išsiųstas komentaras.
Kaskart „Komentarų lauke“ įrašytas komentaras su įrašo data yra išsaugomas. Skirtingu laiku rašyti komentarai gali iš esmės skirtis. Išsaugojus atskirame aplanke atsiranda galimybė juos palyginti ir daryti prielaidas, kas lėmė asmeninės nuomonės kaitą.
Siūloma peržiūrėti naujausią skaitmeninį katalogą „Dizaino indeksas“, kurį pristato Lietuvos dizainerių sąjunga, ir išplėtoti pokalbį apie dizaino formų įvairovę, žymiausius kūrėjus, dabarties stilistines tendencijas.
Laboratorijų MO „XX–XXI a. dizaino raida. Kūrybinė užduotis“ aprašas:
1. Dailės raiška.
2. Dailės raiškos ir dailės kūrinių stebėjimas, interpretavimas ir vertinimas.
1.4. Bendradarbiauti kūrybiniuose projektuose. Taikant įvairias dailės technikas, naudojantis kompiuterinės grafikos rengyklėmis ir nuotraukomis kurti vizualiąją mokyklos informaciją (skelbimus, plakatus, lankstinukus, sienlaikraščius ir kt.).
1.4.2. Naudotis pateikčių rengykle pristatant dailininkų, draugų ir savo kūrinius.
2.4. Savarankiškai ir tikslingai ieškoti informacijos internete, elektroniniuose ar spausdintuose leidiniuose.
2.4.1. Taikyti išplėstinę paiešką ir rasti informacijos apie dailininkų kūrybą, dailės muziejus ir galerijas, dailės parodas.
Pasirinkti Lietuvos dizainerį ir pristatyti jo kūrybą.
Ugdoma kultūrinė kompetencija, lavinami informaciniai gebėjimai, mokomasi rengti vizualų pristatymą apie pasirinkto menininko (dizainerio) kūrybą.
Dizainas, dizaineris, grafinis dizainas, interjeras, interjero dizainas, kostiumo dizainas.
Pagrindiniame lange mokinys rengia pristatymą apie pasirinktą Lietuvos dizainerį pagal rekomenduojamą planą:
Siūloma rinktis kompiuterinę programą, kuri leistų komponuoti pristatymo skaidres, rašyti jose tekstą, įkelti nuotraukas, kūrinių vaizdus, peržiūrėti visas skaidres, demonstruoti po vieną (panašiai kaip naudojantis kompiuterinės grafikos rengyklėmis).
Užduotis baigiama, kai mokinys parengia pristatymą (pagal iš anksto su mokytoju aptartus reikalavimus) ir išsaugo jį nurodytame aplanke arba išsiunčia mokytojui.
Parengtas pristatymas pateikiamas ekrane, išsaugomas serveryje.
Šią užduotį mokiniai gali atlikti dirbdami nedidelėse grupėse (po 2–3 mokinius). Klasėje pasiskirstykite, apie kuriuos dizainerius mokiniai rengs pristatymus.
Surenkite pristatymų peržiūrą, aptarkite, ką naujo ir įdomaus sužinojo mokiniai, kuo svarbi mokinių pristatytų dizainerių kūryba.
MO įsivertinimo užduoties „XXI a. dizaino tendencijos. Testas“ aprašas:
2. Dailės raiškos ir dailės kūrinių stebėjimas, interpretavimas ir vertinimas.
2.1. Tinkamai vartojant dailės sąvokas apibūdinti ir vertinti savo ir draugų kūrybines interpretacijas, tradicinės ir šiuolaikinės dailės, tautodailės, dizaino meninės raiškos priemones.
2.4.1. Taikyti išplėstinę paiešką ir rasti informacijos apie dailininkų kūrybą, dailės muziejus ir galerijas, dailės parodas.
Įsivertinti gebėjimus atpažinti taikomosios dailės ir dizaino ypatumus, nusakyti skirtumus.
Ugdoma kultūrinė kompetencija ir teksto suvokimo gebėjimai, skatinama domėtis dizainu, mokomasi atpažinti ir apibūdinti taikomosios dailės ir dizaino ypatumus, nusakyti skirtumus.
Pasitikrinkite savo žinias apie taikomosios dailės ir dizaino ypatumus ir skirtumus. Pateikiamas sąvokas sugrupuokite – surašykite į atitinkamas lentelių skiltis.
Dizainas, ergonomika, grafinis dizainas, interjeras, interjero dizainas, kostiumo dizainas, maketas, maketavimas, serijinis gaminys, taikomoji dailė.
Pagrindiniame MO lange pateikiamos 2 testo lentelės, į kurias mokinys iš pateiktų sąvokų turi atrinkti ir įrašyti po 6 tinkamus atsakymus, apibūdinančius taikomąją dailę ir dizainą.
MO pabaiga laikomas teisingai ir laiku išspręstas testas. Jis išsaugomas nurodytame aplanke arba sutartu laiku išsiunčiamas mokytojui.
Ekrane pateikiamos testo lentelės.
Serveryje išsaugomi teisingai išspręsto testo atsakymai.
Gebės kritiškai vertinti dizaino objektus artimiausioje daiktinėje aplinkoje ir parašys tinkamos apimties, argumentuotą demonstracinės medžiagos komentarą.
Pagrindinės mintys ar idėjos, vertinant dizaino objektus artimiausioje daiktinėje aplinkoje, yra pagrįstos asmenine patirtimi ir puikiai atskleistos.
Parašytas išsamus, argumentuotas ir asmeninėmis įžvalgomis pagrįstas komentaras.
Pagrindinės mintys ar idėjos, vertinant dizaino objektus artimiausioje daiktinėje aplinkoje, atskleistos, bet ne visada tinkama forma – kai kurie sakiniai/frazės yra pažodžiui nukopijuoti/atmintinai pakartoti.
Parašytas trumpas, asmeninėmis įžvalgomis grindžiamas komentaras.
Pagrindinės mintys ar idėjos, vertinant dizaino objektus artimiausioje daiktinėje aplinkoje, yra atskleistos tik iš dalies, pateiktos neišsamiai.
Parašytas 1–2 sakinių bendrais įspūdžiais grindžiamas komentaras.
Gebės parengti ir viešam aptarimui pateikti pristatymą apie sudominusio dizainerio kūrybą, parenkant tinkamus informacijos ir vaizdinės medžiagos šaltinius. Panaudos tinkamas kompiuterines programas.
Atrinkti 8–9 tinkami informacijos ir vaizdinės medžiagos šaltiniai.
Tekstas/pasisakymas rišlus, logiškai išdėstytas, aiškios formos, leidžiančios skaitytojui/klausytojui suprasti esminius akcentus.
Puikiai panaudotos vizualios pasirinktos kompiuterinės programos galimybės.
Pristatymui atrinkti 6–7 tinkami informacijos ir vaizdinės medžiagos šaltiniai.
Tekstas/pasisakymas nėra rišlus – esminiai akcentai pateikti nepakankamai aiškiai.
Iš dalies panaudotos vizualios pasirinktos kompiuterinės programos galimybės.
Pristatymui atrinkti 4–5 tinkami informacijos ir vaizdinės medžiagos šaltiniai.
Tekstas/pasisakymas nepakankamai rišlus, trūksta teksto/pasisakymo struktūros logikos, mintys pateiktos neaiškia forma.
Neišnaudotos vizualios pasirinktos kompiuterinės programos galimybės.
Namų darbų užduotį – sudominusio dizainerio kūrybos pristatymą – siūloma vertinti kartu su mokytoju visai klasei (individualiai arba pasiskirsčius tikslinėmis grupėmis, pvz., stebėtojų, klausytojų, praktikų ar pan. požiūriu) pagal iš anksto aptartus kriterijus.
Siūlomi vertinimo kriterijai ir balai:
Vertinimo kriterijai | Balai |
---|---|
Patrauklus, intriguojantis vaizdinės medžiagos pristatymas. | 0–3 |
Rišlus ir aiškus pasisakymo tekstas. | 0–3 |
Tinkamai atrinkti informacijos ir vaizdinės medžiagos šaltiniai. | 0–3 |
Efektyviai panaudotas pristatymui skirtas laikas. | 0–1 |
Aukštesnysis lygis | 0 klaidų |
---|---|
Pagrindinis lygis | 1 klaida |
Patenkinamas lygis | 2 ir daugiau klaidų |
Apibendrinant temą, mokytojas inicijuoja:
Kaip paskata temai įprasminti galėtų būti organizuojamas gyvas susitikimas arba virtualus pokalbis su sėkmingai dizainerio karjerą pradėjusiu vietos dizaineriu.