Suskirstykite moksleivius po keturis (3–5) į „mozaikos komandas“ ir supažindinkite kiekvieną komandos narį su bendro tyrimo lentele, kurioje turinys suskirstytas į tam tikras aiškias dalis.
|
I |
II |
III |
IV |
L. Donskis |
|
|
|
|
Motina Teresė |
|
|
|
|
V. Putinas |
|
|
|
|
I
– abejingumas.
II
– atlaidumas.
III
– tolerancija.
IV
– diskriminacija.
Priklausomai nuo moksleivių pasirengimo atlikti tiriamąsias užduotis tolerancijos tema, galima sumažinti arba padidinti tyrimo lentelės stulpelių skaičių ( gali būti įtraukta daugiau „tolerancijai“ giminingų sąvokų, pvz., „pakantumas“, „savikritiškumas“, „mąstymo lankstumas“, taip pat ir „nulinė tolerancija“ arba „netolerancija“).
Tyrimo lentelės eilutės gali būti skirtos žymių istorinių asmenų gyvenimo pavyzdžiams aptarti (Sokratas, Neronas, Karalius Mindaugas, Ivanas Rūstusis, Mahatma Gandis…), galima remtis vien Lietuvos šviesuolių pavyzdžiais (Vydūnas, vyskupas Valančius, žydų gelbėtojai, kasmetinės Sugiharos fondo „Metų tolerancijos žmogaus“ nominacijos laimėtojai, Lietuvos tautinių bendrijų kultūros puoselėtojai) arba žinomais popkultūros, sporto, kino atstovais, pvz., Madona, Chuck Norris, Morgan Freeman ir kt.
Komandų nariai patys nusprendžia, kuris kurią lentelės dalį analizuos. Kiekvienas „mozaikos komandos“ narys turėtų tapti vienos iš tolerancijos (arba netolerancijos) apraiškų (požymių) ekspertu ir įsigilinti į atitinkamos sąvokos (pavyzdžiui, kas yra atlaidumas) turinį.
Atlikę savo pasirengimo darbą, komandų nariai susiburia į ekspertų grupes ir kartu ieško aktualios informacijos, ją apibendrina bei surašo į ekspertų tyrimo lenteles.
Abejingumo ekspertai
Kuo pasireiškia abejingumas?
- Praėjimu pro šalį
- Nepadėjimu
- ….
Atlaidumo ekspertai
Kuo pasireiškia atlaidumas?
- Nuoskaudų pamiršimu
- Nekeršijimu
- ….
Tolerancijos ekspertai
Kuo pasireiškia tolerancija?
- Pagarba žmogui
- Prievartos nenaudojamu
- ….
Diskriminacijos ekspertai
Kuo pasireiškia diskriminacija?
- Kitokių žmonių atskyrimu
- Prievartiniu veikimu
- ….
Vykdydami tyrimą ekspertai skatinami susipažinti su SMP ir kitų skaitmeninių, internetinių priemonių medžiaga, perskaityti atitinkamus vadovėlio skyrius, patyrinėti žymių asmenų biografijas ir veikalus. Mokytojų užduotis yra stebėti klasės darbą ir, esant poreikiui, padėti temų ekspertams rengti planus, kad jie būtų tikslūs, apimtų visus svarbiausius temos aspektus. Kad ekspertų pristatymai būtų įdomesni, rekomenduojama, kad jie sugalvotų po tris klausimus iš savo temos ir vėliau užduotų savo draugams.
Ekspertai grįžta į savo „mozaikos komandas“ ir iš eilės supažindina kitus komandos narius su savo tyrimų rezultatais, o jų klausantys moksleiviai atitinkamą informaciją pasižymi bendro tyrimo lentelėse.
Pamokos pabaigoje patariama surengti diskusiją, per kurią moksleiviai aptaria ir įvertina tyrimo procesą ir savo pasiekimus. Galima atlikti pasitikrinimo užduotis pagal SMP, skirti laiko užrašams arba parašyti esė.