Alternatyva
Aminų molekulių modeliavimui gali būti naudojami turimi atomų ir molekulių modelių rinkiniai.
Mokytojo komentaras apie aminus gamtoje. Mokiniams siūloma pasižiūrėti motyvuojantį įvadą apie aminus (1 kadras).
Mokytojo komentaras. Mokiniai supažindinami su aminais kaip amoniako dariniais, kuriuose vandenilio atomai pakeisti angliavandenilių radikalais. Aminai skirstomi į pirminius, antrinius ir tretinius. Mokiniams demonstruojami aminų molekulių modeliai ir paaiškinamas aminų pavadinimų sudarymas (2 ir 3 kadrai).
Aminų molekulių modeliavimui gali būti naudojami turimi atomų ir molekulių modelių rinkiniai.
Mokiniai savarankiškai atlieka užduotis – sudaro pavadinimus ir/ar pavadina duotas medžiagas. Pateikiamos skirtingų lygių užduotys.
Patikrinimui, ar teisingai atliktos užduotys, galima naudoti dokumentų kamerą, planšetinį kompiuterį ar mokytojo parengtas skaidres su teisingais atsakymais. Naudojant šias priemones, taupomas pamokos laikas.
Informacija skirta pagrindinio (II) ir aukštesniojo (III) lygio ir išplėstinio kurso mokiniams. Patenkinamo (I) lygio mokiniams pakanka žinoti, kad tokie ryšiai egzistuoja pirminių ir antrinių aminų tirpaluose.
Mokytojo komentaras apie vandenilinius ryšius. Demonstruojama ryšių susidarymo animacija (4 kadras).
Šią reakciją atlikti mokyklos laboratorijoje sudėtinga ir pavojinga. Naudojamos agresyvios medžiagos, susidaro nuodingi junginiai. Siūloma demonstruoti filmuotą demonstracinį bandymą (5 kadras).
Aminų gavimas iš halogenalkanų ir alkoholių. Trumpas mokytojo komentaras.
Mokiniams pateikiamos aminų gavimo reakcijų lygtys (MO 9 kadras). Papildomai pateikiama informacija apie Nikolajų Zininą. Siūloma užduotis (MO 10 kadras) molekulinėmis formulėmis užrašyti:
antrinio ir tretinio aminų gavimo iš chlormetano reakcijų lygtis
butilamino gavimo iš atitinkamo alkoholio reakcijos lygtį
Tikrina sistema. Teisingos lygtys:
Teisingai užrašytos lygtys gali būti rodomos per dokumentų kamerą arba demonstruojama mokytojo parengta skaidrė.
Virtualų bandymą atlieka visi mokiniai prie kompiuterio (individualiai ar poromis) arba naudodami išmaniuosius telefonus (individualiai).
Virtualios laboratorijos darbo lapas (MO 9 ir 10 kadrai) pradedamas pildyti pamokos metu, baigiamas pildyti namuose.
Teisinga lygtis:
Suformuluokite bandymo hipotezę
Užrašykite dimetilamino gavimo iš dimetilamino chlorido reakcijos lygtį.
Teisinga lygtis:
Aprašykite bandymą – nurodykite naudotas medžiagas, indus, darbo eigą.
Užrašykite dimetilamino degimo reakcijos lygtį.
Teisinga lygtis:
Apskaičiuokite oro tūrį (n.s.), kuris reikalingas dviems litrams dimetilamino sudeginti, jei jame yra 8% nedegių dujų.
Suformuluokite išvadas.
Namų darbas neskiriamas. Siūloma mokiniams baigti užpildyti virtualios laboratorijos darbo lapus.
Mokinių veikla pamokoje ir namų darbas pažymiu nevertinami, mokytojas naudoja mokykloje priimtą formuojamojo vertinimo sistemą.
Šią pamoką susipažinome su aminų molekulių sandara ir modeliais, išmokome pavadinti aminus. Susipažinome su kokybiniu azoto nustatymu organiniuose junginiuose ir aminų gavimo būdais. Atlikome virtualų praktikos darbą.
Tęsiama pažintis su aminais. Trumpai kartojama tai, kas buvo išmokta 1-oje pamokoje apie aminus, aptariamas ir tikrinamas virtualaus praktikos darbo aprašymas.
Mokytojo komentaras. Aptariamos aminų reakcijos vandenyje ir su rūgštimis.
Aminai savo sandara panašūs į amoniaką ir pasižymi bazinėmis savybėmis.
Vandenyje vyksta tokia reakcija:
Susidaro metilamonio hidroksidas. OH– jonas nulemia bazines aminų tirpalų savybes.
Aminai reaguoja su rūgštimis:
Susidaro metilamonio chloridas.
Mokiniams siūloma atlikti užduotį:
Teisinga lygtis:
Susidaro metilamonio acetatas.
Siūloma naudoti bendradarbiavimo ir savitarpio pagalbos metodus.
Mokytojo komentaras. Demonstruojama bazinių savybių kitimo animacija (MO 8 kadras).
Su anilino cheminėmis savybėmis mokiniai savarankiškai susipažįsta atlikdami virtualų praktikos darbą (MO 11, 12, 13, 14, 15, 16 kadrai).
Mokiniai formuluoja hipotezę ir išvadas, aprašo darbą (pildo darbo lapo užduotį, MO 17 kadras).
Virtualios laboratorijos darbo lapas. Tikrina mokytojas.
Mokiniai formuluoja hipotezę ir išvadas, aprašo darbą ir atlieka užduotis (pildo darbo lapo užduotis, MO 17, 18, 19 kadrai).
Virtualios laboratorijos darbo lapas. Tikrina mokytojas.
Mokiniai formuluoja hipotezę ir išvadas, aprašo darbą ir atlieka užduotis (pildo darbo lapo užduotis, MO 17, 18, 19 kadrai).
Virtualios laboratorijos darbo lapas. Tikrina mokytojas.
Užduotis. Fenilamonio chloridas gali būti žaliava anilinui gauti. 26 g fenilamonio chlorido reagavo su 40 ml 25% (ϱ = 1,28 g/cm³) NaOH. Reakcijos išeiga 85%. Apskaičiuokite, kiek g anilino susidarė.
Ats.: 16,04 g.
„Aminų savybės“ (MO 18 kadras). Teste pateikiamos įvairaus sunkumo užduotys. Mokiniams suteikiama galimybė pasirinkti, kokio sunkumo užduotis jie atliks.
Namų darbas neskiriamas.
Mokinių darbas virtualioje laboratorijoje pažymiu nevertinamas, mokytojas naudoja mokykloje priimtą formuojamojo vertinimo sistemą. Apibendrinamąjį vertinimą galima taikyti ir vertinti pažymiu apibendrinantį temos testą „Aminų savybės“.
Šią pamoką susipažinome su aminų cheminėmis savybėmis. Atlikome virtualų praktikos darbą. Atlikome apibendrinantį testą.