Aukštesnysis lygis
Kokių dokumentų pagrindu sukurtas šaltinyje B pateiktas dokumentas? Išvardinkite juos.
Lietuva šaltojo karo metais
Ruošdamiesi šiai pamokai, mokiniai turi įgiję žinių apie Lietuvos sovietizaciją, pasipriešinimo jai formas, žino šio skaudaus Lietuvos istorijai laikotarpio svarbiausius pasipriešinimo ir kolaboravimo įvykius. Šioje pamokoje mokiniai pakartos ir pagilins savo žinias apie sovietų reokupaciją, laisvės kovas ir disidentinį judėjimą. Ugdysis ne tik bendruosius, bet ir dalykinius gebėjimus, numatytus pagal ugdomąsias veiklos sritis: istorinės raidos suvokimą (apibūdins sovietizacijos bruožus, lietuvių tautos antisovietinės rezistencijos ypatumus, Lietuvos laisvės kovos sąjūdžio organizacinę struktūrą, kolaboravimą, nurodys disidentinio judėjimo organizacijas, ryškiausias to meto asmenybes), orientavimąsi istoriniame laike ir erdvėje (išdėstys chronologine tvarka pasipriešinimo sovietizacijai formas, nurodys laisvės kovų ir disidentinio judėjimo chronologines ribas, parodys žemėlapyje LSSR teritoriją, partizanų kovų Lietuvoje sritis ir pan.), istorijos tyrimą ir interpretavimą (rinks informaciją iš istorijos šaltinių pateiktų SMP ir ja remiantis konstruos istorinį aiškinimą, atliks mokytojo pateiktas užduotis, mokysis kritiškai vertinti istorijos faktus, nuomones ir pateikiamas įvykių versijas), istorinio supratimo raišką (remdamiesi įgytomis istorijos žiniomis, perteiks savąjį istorijos supratimą ir jį argumentuos, gebės daryti išvadas ir apibendrinimus, tinkamai vartos istorijos sąvokas, įvertins laisvės kovų ir disidentinio judėjimo įvykius tolesnei Lietuvos istorijos raidai).
Pamokos pradžioje mokytojas pateikia du istorijos šaltinius:
Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio Taryba, atstovaudama visas Lietuvos teritorijoje esančias vieningos vadovybės vadovaujamas karines visuomenines grupuotes, skelbia: […]
3. Valstybinė Lietuvos santvarka – demokratinė respublika.
4. Suvereninė Lietuvos valdžia priklauso tautai. […]
8. Atstačius Lietuvos Nepriklausomybę, ligi susirenkant Seimui, Lietuvos Respublikos Prezidento pareigas eina LLKS Tarybos Prezidiumo Pirmininkas. […]
16. Komunistų partija, kaip diktatūrinė ir iš esmės priešinga pagrindiniam lietuvių tautos siekimui ir kertiniam Konstitucijos nuostatui – Lietuvos nepriklausomumui, – nelaikoma teisine partija.
22. LLKS Taryba, prisidėdama prie kitų tautų pastangų sukurti pasaulyje teisingumu ir laisve pagrįstą pastovią taiką, besiremiančią pilnutiniu įgyvendinimu tikrosios demokratijos principų, išplaukiančių iš krikščioniškosios moralės supratimo ir paskelbtų Atlanto Chartijoje, Keturiose Laisvėse, 12-oje Prezidento Trumeno Punktų, Žmogaus Teisių Deklaracijoje ir kitose teisingumo ir laisvės deklaracijose, prašo visą demokratinį pasaulį pagalbos savo tikslams įgyvendinti.
Dėl Lietuvos nepriklausomos valstybės atstatymo Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba, reikšdama Tautos valią, nutaria ir iškilmingai skelbia, kad yra atstatomas 1940 metais svetimos jėgos panaikintas Lietuvos Valstybės suvereninių galių vykdymas, ir nuo šiol Lietuva vėl yra nepriklausoma valstybė.
Lietuvos Tarybos 1918 m. vasario 16 d. Nepriklausomybės aktas ir 1920 m. gegužės 15 d. Steigiamojo Seimo rezoliucija dėl atstatytos Lietuvos demokratinės valstybės niekada nebuvo nustoję teisinės galios ir yra Lietuvos valstybės konstitucinis pamatas.
Lietuvos valstybės teritorija yra vientisa ir nedaloma, joje neveikia jokios kitos valstybės konstitucija.
Lietuvos valstybė pabrėžia savo ištikimybę visuotinai pripažintiems tarptautinės teisės principams, pripažįsta sienų neliečiamumą, kaip jis suformuluotas 1975 metų Europos saugumo ir bendradarbiavimo pasitarimo Helsinkyje Baigiamajame akte, garantuoja žmogaus, piliečio ir tautinių bendrijų teises.
Lietuvos Respublikos Aukščiausioji Taryba kaip suvereninių galių reiškėja šiuo aktu pradeda realizuoti visą Valstybės suverenitetą.
Mokytojas paprašo mokinių atpažinti ir įvardinti pateiktus istorijos šaltinius.
Kokių dokumentų pagrindu sukurtas šaltinyje B pateiktas dokumentas? Išvardinkite juos.
Kaip 2009 m. Lietuvos Seimas įprasmino šaltinyje B skelbiamą deklaracijos 8 punktą?
Mokiniai atpažįsta ir įvardija šaltinius: šaltinis A – Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio Tarybos Deklaracija, šaltinis B – Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos Aktas.
Kodėl šaltinyje B nėra šaltinyje A pateikto dokumento?
Mokinys išsikelia artimiausius mokymosi uždavinius, savarankiškai planuoja mokymosi laiką užduotims atlikti, pasirengia ir naudoja nurodytas mokymosi priemones.
Mokinys randa informaciją nurodytuose šaltiniuose, ją atrenka ir apibendrina, perteikia pasirinktomis priemonėmis ir būdais, išsako ir pagrindžia savo požiūrį viešojoje diskusijoje.
Mokinys konstruktyviai bendradarbiauja, siekdamas bendro tikslo.