Hipotezė
Formalinas – tai metanalio tirpalas. Metanalio aldehidinė grupė redukuos Cu(OH)2 iki Cu2O. Reakcijos metu turi susidaryti rausvos nuosėdos. (Hipotezę mokiniai gali suformuluoti patys).
Mokiniams siūloma pasižiūrėti motyvuojantį įvadą apie aldehidus (1 kadras).
Mokiniai supažindinami su aldehidų ir ketonų molekulių modeliais (2 kadras).
Mokiniams trumpai paaiškinama, kaip sudaromi aldehidų ir ketonų pavadinimai pagal IUPAC nomenklatūrą.
Mokiniai savarankiškai atlieka užduotis – sudaro pavadinimus ir/ar pavadina duotas medžiagas. Pateikiamos skirtingų lygių užduotys.
Jei kabinete yra daugiau nei vienas kompiuteris, galima pasiūlyti II ir III lygio mokiniams naudotis kompiuteriais ir atlikti užduotis, esančias MO rinkinio 3 kadre. Tikrina sistema.
Mokiniams suteikiama galimybė lygius pasirinkti patiems ar mokytojui rekomendavus.
Patikrinimui, ar teisingai atliktos užduotys, galima naudoti dokumentų kamerą, planšetinį kompiuterį ar mokytojo parengtas skaidres su teisingais atsakymais. Naudojant šias priemones, taupomas pamokos laikas.
Pateikiama informacija „Tai įdomu“ (4 kadras).
Aldehidai gaunami oksiduojant alkoholį. Trumpas mokytojo komentaras. Bandymas pavojingas, atlikti jį laboratorijoje nesaugu, todėl rodomas demonstracinis filmuotas bandymas (5 kadras).
Mokiniai rašo reakcijos lygtį (I lygio mokiniai gali savarankiškai jos ir neužrašyti). Teisingai užrašyta lygtis rodoma per dokumentų kamerą arba demonstruojama mokytojo parengta skaidrė.
Dirbant chemijos laboratortijoje, būtina paisyti saugaus darbo taisyklių. Viena iš – jų apsisaugoti nuo galimo kenksmingų ir agresyvių medžiagų poveikio. Todėl laboratorijose dėvime chalatą, akims apsaugoti užsidedame specialius akinius, o rankas galime apsaugoti pirštinėmis arba naudodami specialų aktyvios apsaugos rankų kremą. Šis kremas ant rankų odos sudaro ploną, bet tvirtą apsauginę plėvelę, netrukdančią dirbti ir pilnai apsaugančią nuo agresyvių medžiagų poveikio.
Mokytojo komentaras – aldehidų savybės. Užrašoma lentoje, planšete ar pateikiama skaidrėje (galima naudoti 6 kadrą) reakcijos lygtis su Cu(II) hidroksidu.
Mokytojas komentuoja reakcijos sąlygas ir požymius.
Mokiniams siūloma atlikti praktikos darbą. Mokiniai dirba grupėse. Mokiniams pateikiami darbo aprašymai ir primenamos saugaus darbo taisyklės.
Formalinas – tai metanalio tirpalas. Metanalio aldehidinė grupė redukuos Cu(OH)2 iki Cu2O. Reakcijos metu turi susidaryti rausvos nuosėdos. (Hipotezę mokiniai gali suformuluoti patys).
Formalino tirpalas, NaOH tirpalas, vario sulfato tirpalas.
Stovas su mėgintuvėliais, dujinis degiklis ar spiritinė lemputė, laikiklis mėgintuvėliui, pipetė.
Į mėgintuvėlį įpilame natrio šarmo tirpalo ir į jį įlašiname vario sulfato tirpalo. Susidaro mėlynos Cu(OH)2 nuosėdos. Į mėgintuvėlį su Cu(OH)2 nuosėdomis įpilame šiek tiek formalino (metanalio tirpalo). Mėgintuvėlį pakaitiname. Stebime reakcijos požymius.
Išvadą mokiniai formuluoja patys.
Trumpas darbo apibendrinimas, reakcijos požymių aptarimas. Apibendrinimui galima demonstruoti 6 kadre esantį filmuotą bandymą.
Mokiniams siūloma pasižiūrėti motyvacinį intarpą apie veidrodžius (8 kadras).
Mokytojo komentaras – aldehidų savybės. Užrašoma lentoje, planšete ar pateikiama skaidrėje reakcijos lygtis su Ag2O.
Mokytojo komentaras. Šarminėje terpėje aldehidai yra nestabilūs ir oksiduojasi, sudarydami įvairius produktus. Oksidatoriais naudojant metalų (Ag+) katijonus (druskas, pvz., sidabro nitratą), metalai redukuojasi iki laisvo metalo (Ag), o aldehidai oksiduojasi iki atitinkamos rūgšties. Ši savybė naudojama veidrodžių gamyboje. Dažnai naudojamas ne sidabro nitratas, o Tolenso reagentas – Ag2O, ištirpintas vandeniniame amoniako tirpale (NH3•H2O). Reakcijos metu tirpale esantis Ag+ katijonas redukuojasi iki metalinio sidabro (Ag).
Mokiniams siūloma atlikti praktikos darbą. Mokiniai dirba grupėse. Mokiniams pateikiami darbo aprašymai ir primenamos saugaus darbo taisyklės.
Formalinas – tai metanalio tirpalas. Reakcijos metu tirpale esantis Ag+ katijonas redukuosis iki metalinio sidabro (Ag). Metanalis oksiduosis iki metano rūgšties. (Hipotezę mokiniai gali suformuluoti patys).
Formalino tirpalas, sidabro nitrato amoniakinis tirpalas.
Stovas su mėgintuvėliais, apvaliadugnė kolbutė, dujinis degiklis ar spiritinė lemputė, laikiklis mėgintuvėliui, pipetė.
Į mėgintuvėlį ar apvaliadugnę kolbutę įpilame paruošto sidabro oksido amoniakinio tirpalo ir įlašiname formalino (metanalio 40%-tinio) tirpalo. Atsiranda tamsios nuosėdos. Mėgintuvėlio turinį lengvai pašildome. Nuosėdų daugėja. Netrukus ant mėgintuvėlio sienelių nusėda metalinio sidabro sluoksnis, turintis veidrodinį blizgesį.
Išvadą mokiniai formuluoja patys.
Trumpas darbo apibendrinimas, reakcijos požymių aptarimas. Apibendrinimui galima demonstruoti 7 kadre esantį filmuotą bandymą.
Jei dėl kokių nors priežasčių – reagentų ar laboratorinės įrangos nebuvimo, jei nėra galimybės pamoką vesti chemijos laboratorijoje (kabinete), jei mokiniai ar jų grupė neturi tinkamų praktinio darbo įgūdžių – vietoj vieno iš praktikos darbų galima demonstruoti filmuotus bandymus (MO rinkinio 6 ir 7 kadrai) su atitinkamais mokytojo komentarais. Rekomenduojama bent vieną praktikos darbą, kad ir su nedidele mokinių grupe, atlikti realiai praktiškai.
Mokiniams suteikiama galimybė namų darbų užduoties lygius pasirinkti patiems ar mokytojui rekomendavus. Galima rinktis ir alternatyvius namų darbus – praktinę užduotį ar testą.
Užrašykite bendrąją aldehidų struktūrinę formulę.
Apskaičiuokite, kokios procentinės koncentracijos formalino tirpalą gausite, jei 100 g vandens ištirpinsite 1,25 molio metanalio?
Kokius reagentus naudosite norėdami įrodyti, kad formalinas yra aldehido tirpalas? Nurodykite reakcijos požymius.
Kokia tai medžiaga? Užrašykite šios medžiagos struktūrinę formulę.
Kokius indikatorius naudosite šios medžiagos tirpalo terpei nustatyti?
Apskaičiuokite, kiek šios medžiagos galima gauti iš 89,6 m3 etino, jei reakcijos išeiga 75%?
Kiek gramų kalcio karbido, turinčio 25% priemaišų, reikės norint gauti 30 gramų šios medžiagos?
Kokia tai medžiaga? Užrašykite šios medžiagos struktūrinę formulę.
Užrašykite šios medžiagos gavimo iš antrinio alkoholio reakcijos lygtį.
Užrašykite aldehidų gavimo reakcijų lygtis.
Kokius eksperimentus reikia atlikti, kad galima būtų vėl teisingai priklijuoti etiketes prie butelių?
Užrašykite reakcijų lygtis.
Kokį tūrį 40% formalino tirpalo, kurio tankis 1,14 g/ml, reikia įpilti į sidabro oksido amoniakinį tirpalą, norint gauti 2,16 g sidabro?
Raskite informaciją, kokie dar metalai, be sidabro, gali būti panaudojami veidrodžių gamyboje. Naudodami nekenksmingas, buityje vartojamas medžiagas pagaminkite paprasčiausią veidrodį.
„Aldehidų sandara, nomenklatūra, savybės“ (9 kadras). Teste pateikiamos įvairaus sunkumo užduotys. Testas gali būti siūlomas mokiniams kaip apibendrinantis ar mokiniams, norintiems pasitikrinti, kaip sekėsi mokytis visą temą „Aldehidai. Ketonai“.
Namų darbas pažymiu nevertinamas, mokytojas naudoja mokykloje priimtą formuojamojo vertinimo sistemą. Apibendrinamąjį vertinimą galima taikyti ir vertinti pažymiu, jei namų darbu pasirenkamas testas „Aldehidų sandara, nomenklatūra, savybės“ (9 kadras).
Šią pamoką susipažinome su aldehidų ir ketonų molekulių modeliais, išmokome pavadinti junginius, turinčius aldehidinę grupę, praktiškai atlikome aldehidų atpažinimo reakcijas.